ثبت برند چيست؟
” برند ” كلمهاي كه بسيار در رسانهها و شبكه هاي اجتماعي شنيده ميشود، شايد پرسيده باشيد برند چيست و چه تفاوتي با شركت دارد؟ چرا همه به دنبال ثبت برند هستند و از وكلا و مشاورين حقوقي در مورد نحوهي آن سوال ميپرسند؟
به طور كلي داشتن يك برند براي يك مجموعه يا توليدي چه مزيتي ميتواند داشته باشد؟ و چرا بايد اصلا به فكر ثبت آن بود؟در ادامه به تمام اين سوالات و نحوهي قانوني ثبت برندها پاسخ خواهيم داد.
از آرم ساعت رولكس تا آرم كفشهاي آديداس همگي چه چيز را در ذهن شما تداعي ميكنند، يك نام با يك آرم ولي دنيايي از اطلاعات به ذهن شما وارد ميشود، اين شركتها توانستهاند بازار خود را به وجود بياورند، نمونههايي كه بالاخص در تجارت توانستهاند نام آور باشند. همان چيزي كه برند نام دارد.
برندها از قديم رواج داشته اند همانطور كه در گذشته تجارتخانهها و كارخانه ها براي رواج محصولات توليدي خود از آرم خويش استفاده ميكرده اند تا در بازار شناخته شوند امروز ه هم از برندها براي شناخته شدن و مطرح شدن استفاده ميكنند.
براساس ماده ي ۱ قانون علايم و اختراعات مصوب اول تير ۱۳۱۰ برندها يا علايم تجاري را بدين صورت تعريف كرده است:«علايم تجارتي عبارت از هر قسم علامتي است اعم از نقش،تصوير،رقم،حرف،عبارت،مهر،لفاف و غير آن كه براي امتياز و تشخيص محصول صنعتي تجارتي يا فلاحتي اختيار مي شود»
در كوتاه ترين تعريف، نام تجاري را مي توان سمبل و نمادي از يك كالا دانست كه ميتواند از طريق آرم، تركيب رنگ، صدا، مظاهر و حتي شيوه هاي نوشتاري، پيام مورد نظر را به مخاطب منتقل ساخته و در اولين نگاه ،كالاي مورد نظر را به ذهن وي آورد . . نشان تجاري كه قابليت ثبت شدن را داشته باشد مي تواند يك يا تركيبي از چند كلمه،حرف،عدد،نقاشي ،سمبل،نقش هاي سه بعدي (شكل و بسته بندي كالاها)علايم سمعي مثل موسيقي يا اصوات،رايحه و يا رنگ هايي جهت معرفي ويژگي ها باشد.
مزاياي ثبت برند چيست؟
ثبت برند مزاياي بيشماري دارد كه در اينجا به چند مورد از برترين مزاياي ثبت آن اشاره ميكنيم:
۱-يك برند خوب ميتواند مانند يك ميان بر ذهن انسان را در برخورد با حجم بالاي اطلاعات بازاريابي به مقصد برساند. و به عنوان آيتمي بسيار ارجحتر از ديگر آيتمها، مديران ارشد سازمان را از خطر خارج شدن از مسير اصلي حفظ كند. مثلا وقتي نام سامسونگ را ميشنويد چه چيز در ذهن شما تداعي ميشود؟
۲-ثبت برند يك چشم انداز مناسب براي نام تجاري در مديران و كاركنان به وجود ميآورد و براي مصرف كنندگان انگيزهي بسيار خوبي براي خريد خواهد بود. برندهايي مانند ورساچه، آرماني و… در دنياي مد و تبليغات و زيبايي هميشه مورد توجه بوده اند و مردم آنها را تعقيب ميكنند. شايد شما هم علاقه داريد از اين دسته برند هاي پر طرفدار باشيد؟؟
چگونه برند مواد غذايي ثبت كنيم؟
۳- برندها باعث بروز رفتاري متمايز از ساير رفتارهايي كه يك مصرف كننده دارد ميشوند. و باعث تشويق براي خريد ميشود و هيجان را به دل جامعه ميآورد.
۴- ثبت برند و كلا داشتن آن كارايي متفاوتي دارد، برند ميتواند هيجانات و عواطف مصرف كنندگان را بر انگيزد و و فقط كافيست ذهنيت و انتظار مشتريان نسبت به كالا تامين گردد، در آن صورت وفاداري مشتري به آن محصول يا خدمات تضمين شده است. مثلا تبليغ يك برند فست فود اگر مانند انتظاري باشد كه ايجاد شده است پس شما مي توانيد يك مشتري را كه دهها بار از شما خريد ميكند بيابيد. حتي در صورتيكه كالاهاي جايگزين ديگري با قيمت هاي پايين تري در بازار عرضه شود، مثلا يك برند فست فودي ديگر به جاي برند قبلي بيايد، متقاضي به دنبال همان برند خواهد بود و كالاي جانشين را نخواهند پذيرفت.
اين به معناي نوعي تعهد است كه شامل آشنا شدن مشتري با محصول ،تاثير گذار بودن نام برند و سپس ترجيح محصول است .
“مي توانيد مقاله ي مارا تا انتها بخوانيد، و يا همين حالا با شماره ي ۵ رقمي آسان ثبت تماس بگيريد و از راهنمايي مشاوران ما برخوردار شويد”
اولين اصل براي ثبت برندتان چيست؟
اگر برايتان اين سوال پيش آمده است كه اكنون چگونه ميتوان در ايران كار ثبت برند انجام داد بايد بدانيد نخست نام مناسب انتخاب كنيد، براي اين كار براي شما توصيههايي داريم:
اگر ميخواهيد نام برندشما فارسي باشد بايد يك مستند معنايي در لغت نامه ي دهخدا داشته باشد. به عنوان مثال شما نميتوانيد نام برند خود را “سرررررا” انتخاب كنيد، بخصوص اينكه نام بايد مناسب با فعاليت شركت باشد و مزاياي كالا يا خدماتي را كه توليد ميكند توصيف كند.
نام برند بايد بتواند توجه مصرف كننده را به خود جلب كند و برروي مخاطب نگرش مثبت ايجاد كند.در واقع يك برندهاي موفق، برندهايي گيرا است كه بتوان به آساني آن را تلفظ كرد(به اصطلاح راحت در زبان بچرخد) اگر برندشما اينگونه باشد به راحتي ميتوان آن تبليغ نمود.
صفات مشخصهي علامت تجارتي دارا بودن يك حس اصالت و تازگي است كه مخاطب را به سمت خود بكشاند ولي اين دو به دست نميآيد اگر شما خلاقيت و اصالت را در انتخاب نام داشته باشيد، اصالت به معناي اختصاصي بودن است و شما بايد نامي را انتخاب كنيد كه قبلا استفاده نشده باشد و خلاقيت يعني شما بايد بهترين نام را انتخاب كنيد كه تمام صفات بالا را داشته باشد
برند خوب چه برندي است؟
- برندي كه از برندهاي ديگر متمايز بوده و نسبت به آن ها برتري داشته باشد.
- برندي كه بتواند احساسات مشتريان را به خاطر همراهي با برند برانگيخته كند.
- برندي كه بتواند به خواسته هاي مشريان ارزش دهد و به ارزش ها پايبند بماند.
- برند بايد بتواند براي شما سرمايه ايجاد كند نه اين كه فقط مستلزم صرف هزينه از جانب شما باشد.
- مهم است كه فرهنگ با ارزش بودن برندتان در ميان پرسنل رواج داشته باشد.
- و در آخر بايد بتوانيد نيازهاي مشتريان خود را مديريت كنيد.
ثبت برند به چه صورت انجام مي پذيرد؟
امروزه در كشور ما فرآيند ثبت برند يك فرآيند آنلاين و اينترنتي است. شما مي توانيد مستقيما با مراجعه به سايت ثبت اسناد و املاك كشور و طي مراحل گام به گامي كه در اين سايت به منظور ثبت برند مشخص شده است؛ برند خود را به ثبت برسانيد البته از آن جايي كه اين مراحل همواره پيچيدگي هاي خاصي براي كساني كه آگاهي و تجربه ي كافي در زمينه كارهاي ثبتي و ثبت برند ندارند، دارد توصيه ي ما گرفتن مشاوره و كمك از وكلا و كارشناسان متخصص در زمينه ثبت برند است.
مراحل ثبت برند چيست ؟
شما مي توانيد با مراجعه به سايت سازمان ثبت اسناد و املاك كشور مدارك مورد نياز را تهيه كرده و از طريق لينك ثبت نام مراحل را به صورت گام به گام طي كنيد؛ تا بدون نياز به مراجعه ي حضوري اقدام به ثبت برند و علامت تجاري خود كنيد.
مدارك مورد نياز ثبت برند كه لازم است اسكن آن ها را در سايت بارگذاري كنيد عبارتند از :
براي اشخاص حقيقي : كپي شناسنامه، كپي كارت ملي، كپي مجوز فعاليت شامل جواز تاسيس، پروانه ي بهره برداري، پروانه ي ساخت، جواز كسب يا كارت بازرگاني و يا هر گونه گواهي فعاليت صادره از نهادهاي نظارتي و حاكميتي دولتي. لازم به ذكر است در صورتي كه نشان تجاري شما شامل حروف لاتين باشد لازم است اقدام به دريافت كارت بازرگاني كرده و كپي كارت بازرگاني خود را نيز در سايت قرار دهيد.
براي اشخاص حقوقي: كپي شناسنامه، كپي كارت ملي، كپي روزنامه ي تاسيس و آخرين تغييرات شركت (نبايد بيش تر از دو سال از آخرين تغييرات شركت گذشته باشد.)، كپي مجوز فعاليت شامل جواز تاسيس، پروانه ي بهره برداري، پروانه ي ساخت، جواز كسب يا كارت بازرگاني و يا هر گونه گواهي فعاليت صادره از نهادهاي نظارتي و حاكميتي دولتي، لازم به ذكر است در صورتي كه نشان تجاري شما شامل حروف لاتين باشد لازم است اقدام به دريافت كارت بازرگاني كرده و كپي كارت بازرگاني خود را نيز در سايت قرار دهيد.
نهايتا پس از طي مراحل ثبت نام، سامانه يك كد رهگيري در اختيار شما قرار خواهد داد. شما از طريق اين كد مي توانيد با كارشناس مربوطه از طريق سايت سازمان ثبت اسناد و املاك كشور در ارتباط بوده و فرآيند ثبت را پيگيري كنيد. در اين فرآيند لازم است كه اگر از نظر كارشناس ايراداتي براي ثبت برند شما وجود داشت آن ها را رفع كنيد. پس از تاييد نهايي مدارك شما توسط كارشناس مربوطه دو نسخه قرارداد به آدرس شما ارسال مي شود. شما مي بايست هر دو نسخه ي قرارداد را امضا كرده و يكي از نسخه ها را به همراه مدارك برابر اصل شده و فيش واريزي به آدرس مركز پست كنيد. پس از دريافت مدارك مراحل ثبت برند شما در سازمان آغاز خواهد شد. بررسي درخواست شما بر اساس اولويت زمان ثبت خواهد بود بنابراين مراجعه حضوري شما به اداره ي ثبت اسناد و املاك كشور تاثير مثبتي بر تسريع روند كار شما نخواهد گذاشت.
پس از انجام اين كارها در صورتي كه در نام و تصوير برند شما مشكل و يا مغايرتي وجود نداشته باشد سازمان اجازه ي انتشار آگهي مربوطه را صادر مي كند.
مدارك لازم جهت ثبت برند چيست؟
با توجه به اين كه برند شما يك برند حقيقي است يا يك برند حقوقي مدارك متفاوتي براي اسكن و بارگذاري در سايت ثبت اسناد و املاك كشور مورد نياز است.
در اين جا لازم به توضيح است كه برند حقيقي در واقع برندي است كه به نام يك شخص ثبت مي شود و برند حقوقي برندي است كه به نام يك شركت به ثبت خواهد رسيد. در ثبت برند حقيقي تمامي مدارك بايد به نام شخص حقيقي بوده و در ثبت برند حقوقي تمامي مدارك بايد به نام شخص حقوقي كه در واقع همان شركت مورد نظر است، باشد.
مدارك مورد نياز براي اشخاص حقيقي كه لازم است اسكن آن ها در سايت ثبت اسناد و املاك كشور بارگذاري شوند عبارتند از:
- كپي شناسنامه
- كپي كارت ملي
- كپي مجوز فعاليت شامل جواز تاسيس، پروانه ي بهره برداري، پروانه ي ساخت، جواز كسب يا كارت بازرگاني و يا هر گونه گواهي فعاليت صادره از نهادهاي نظارتي و حاكميتي دولتي.
- لازم به ذكر است در صورتي كه نشان تجاري شما شامل حروف لاتين باشد لازم است اقدام به دريافت كارت بازرگاني كرده و كپي كارت بازرگاني خود را نيز در سايت قرار دهيد.
مدارك مورد نياز براي اشخاص حقوقي كه لازم است اسكن آن ها در سايت ثبت اسناد و املاك كشور بارگذاري شوند عبارتند از:
- كپي شناسنامه
- كپي كارت ملي
- كپي روزنامه يتاسيس و آخرين تغييرات شركت (نبايد بيش تر از دو سال از آخرين تغييرات شركت گذشته باشد.)
- كپي مجوز فعاليت شامل جواز تاسيس، پروانه ي بهره برداري، پروانه ي ساخت، جواز كسب يا كارت بازرگاني و يا هر گونه گواهي فعاليت صادره از نهادهاي نظارتي و حاكميتي دولتي
- لازم به ذكر است در صورتي كه نشان تجاري شما شامل حروف لاتين باشد لازم است اقدام به دريافت كارت بازرگاني كرده و كپي كارت بازرگاني خود را نيز در سايت قرار دهيد.