ثبت برند

ما در اين سايت كليه مقالات مربوط به ثبت شركت ، ثبت برند را به اشتراك ميگذاريم

ثبت برند

۷۱ بازديد

ثبت برند


ثبت برند يا همان علايم تجاري بسيار مهم ميباشد, چرا كه با اين اقدام امكان سوء استفاده از برند شما را از بين ميبرد. در ادامه به تعريف برند و موارد مهم ثبت برند ميپردازيم.
برند يا مارك و هر نشان قابل رويتي كه اشخاص با آن علامت، محصولات يا خدمات خود را در ميان مردم به نمايش ميگذارند و كالاها يا خدمات اشخاص حقوقي يا حقيقي را از هم متمايز ميسازد.
مثلا مارك بستني كاله از بستني ميهن به وسيله علامت مشخصه آنها به سادگي از هم متمايز ميشوند .
زماني كه ما محصولي را توليد ميكنيم، محصول خود را با شكل ومارك خاصي عرضه ميكنيم. حال اگر اين شكل ومدل يا اسم آن را ثبت نكنيم ؛ اشخاص ديگري هم ميتوانند محصولي مشابه محصول ما توليد كنند و از آن سوء استفاده كنند. براي جلوگيري از اين كه اشخاص نتوانند محصولي با برند ما توليد كنند بايد آن را ثبت كنيم .


دلايل ثبت اسم تجاري و علامت تجاري:
1) شناساندن محصولات وخدمات در بين مصرف كنندگان
2)نمايش و تبليغ محصولات وخدمات وياداوري ان در ذهن مصرف كننده
3) حق انحصاري استفاده از ان نام و علامت وجلوگيري از رقابت تجاري مكارانه
4) حق تعقيب كيفري اشخاصي كه حقوق انحصاري صاحب نام يا علامت را نقض كرده اند وجبران خسارت

مراحل ثبت برند تجاري امروزه از اهميت بسزايي برخوردار است و از همين رو شاهد روز افزون متقاضيان آن هستيم.
منشا علامت تجاري به زمان‌هاي قديم برمي‌گردد. يعني زماني كه صنعتگران و هنرمندان امضا و يا مهر مخصوص خود را بر روي محصولات يا آثار سنگي يا هنري خود مي‌گذارندند. در طول ساليان اين علامت‌ها سير تكاملي خود را به سوي حمايت و ثبت علائم تجاري امروزي طي كرده‌اند. اين سيستم به مصرف‌كنندگان كمك مي‌كند تا كالا يا خدمات مورد نياز خود را براساس علامت تجاري خاصي كه آن محصول را متمايز مي سازد، انتخاب نمايند.
علامت تجاري چيست؟
برند لغتي خارجي است به معناي نشان و علامت تجاري. هر شركتي با نام و نشان مشخص و مختص به خود شناخته مي‌شود. اين نام و نشان علامتي تجاري است كه مختص آن شركت بوده و بايد به اسم آن شركت به ثبت برسد؛ لذا شركت‌ها جهت به دست آوردن بازار كار، تجارت كالا، خدمات رساني با كيفيت و سريع تر، به ثبت برند شركت خود اقدام مي‌كنند.
به موجب مواد ۳۰ لغايت ۴۷ قانون ثبت اختراع، طرح‌هاي صنعتي و علائم تجاري مصوب ۱۳۸۶، علامت هر نشان قابل رويتي است كه بتواند كالاها يا خدمات اشخاص حقيقي يا حقوقي را از هم متمايز نمايد. در عرف منظور از برند همان علامت تجاري مي باشد كه به اين عنوان نيز شناخته مي‌شود.
مراحل ثبت برند تجاري به چه صورت است؟
يك علامت تجاري (برند) برحسب ضوابط و آئين‌نامه‌هاي اداره ثبت شركت‌ها (بخش علائم و اختراعات) به ثبت قانوني و رسمي مي‌رسد. .براي ثبت علامت تجاري لازم است كه كليه مدارك لازم قانوني فراهم باشد و با رعايت كامل مقررات ،مراحل قانوني ثبت آن طي شده باشد.
مراحل ثبت علامت تجاري به دو روش زير عمل مي‌شود:
روش اول به صورت حضوري: متقاضي شخصاً با مراجعه به اداره ثبت علائم تجاري و ارائه درخواست كتبي، ثبت برند خود را به انجام مي‌رساند.
روش دوم به صورت غيرحضوري: متقاضي با مراجعه به سامانه اينترنتي ثبت علائم تجاري با آدرس اينترنتي http://iripo.ssaa.ir ثبت نام اوليه ثبت برند خود را به انجام مي‌رساند.
اين سامانه جهت ثبت علائم تجاري در نظر گرفته شده است و مي‌توان بدون مراجعه حضوري به اداره ثبت علائم تجاري ،علامت خود را ثبت نمود.

بهتر است از قبل، تمام مدارك مورد نياز را اسكن شده آماده نماييد تا به راحتي در هر مرحله از فرايند ثبت برند، مدارك را بارگذاري نمايد.
نكته بسيار مهم اين است كه در هر مرحله مي‌بايست متقاضي تمامي اطلاعات و مشخصات فرم‌ها را تكميل كرده و با دريافت كد رهگيري، از روند ثبت برند خود آگاهي داشته و آن را پيگيري نمايد.
در مرحله بعدي، كارشناسان اداره ثبت، بخش ثبت علائم تجاري، مدارك را بررسي كرده و نتيجه را اعلام مي‌كنند كه يا درخواست متقاضي رد و يا پذيرفته مي‌شود. (در صورت رد شدن بايد متقاضي نقص مدارك را رفع نموده و مجدداً آن را ارسال يا بارگذاري نمايد و در صورتي كه پذيرش شده باشد از طريق پست پيشتاز دو برگ از قرارداد به آدرس متقاضي ارسال مي‌گردد.)
در اين مرحله متقاضي لازم است يكي از اين نسخه‌ها را نزد خود نگه دارد و نسخه ديگر را با مدارك خواسته شده و فيش واريزي هزينه‌هاي ثبت برند، مجدداً به آدرس مركز اداره ثبت شركت ها ارسال نمايد تا روند اداري ثبت برند، انجام شود.

مدارك لازم جهت ثبت برند تجاري
مدارك لازم جهت ثبت علامت تجاري براي افراد حقيقي و حقوقي متفاوت است.
شخص حقيقي: كپي شناسنامه، كارت ملي، كپي كارت بازرگاني (در صورتي كه از حروف لاتين استفاده شده باشد) ،كپي مجوز فعاليت (جواز تاسيس،پروانه بهره برداري، پروانه ساخت، جواز كسب يا كارت بازرگاني و يا هرگونه گواهي فعاليت صادره از نهادهاي نظارتي و حاكميتي دولتي).
شخص حقوقي: كپي شناسنامه، كپي كارت ملي، كپي روزنامه تاسيس و آخرين تغييرات شركت (از آخرين تغييرات شركت نبايد بيش از دو سال گذشته باشد) ،كپي مجوز فعاليت (جواز تاسيس، پروانه بهره برداري، پروانه ساخت، جواز كسب يا كارت بازرگاني و يا هرگونه گواهي فعاليت صادره از نهادهاي نظارتي و حاكميتي دولتي)، كارت بازرگاني (در صورتي كه از حروف لاتين استفاده شده باشد).

اگر در علامت تجاري از حروف لاتين استفاده شده باشد، متقاضي بايد فتوكپيكارت بازرگانيخود را ارائه دهد؛ در غير اين صورت نيازي به ارائه آن نيست.
چند نكته مهم در فرآيند ثبت علامت تجاري
[list]

[*]هزينه‌هاي مربوط به ثبت برند و نشان تجاري، با مراجعه به سامانه (ssaa.ir) بايد اينترنتي پرداخت گردد.

[*]در گواهي تأييد يا رد اظهارنامه، اداره مالكيت صنعتي مي‌تواند نقش موثري در پذيرش يا رد آن داشته باشد.

[*]دلايل مهم رد برند: مشابهت برند با ساير برندها، قبلاً به نام شخص ديگري ثبت شده باشد، ثبت برند با ضوابط و آئين‌نامه قوانين تجارت در تناقض باشد، علامت با اصول و فرهنگ كشور مطابقت نداشته باشد، نقص مدارك ارسالي و يا عدم صلاحيت متقاضي.

[*]اعتراض بر ثبت برند: متقاضي اگر قبل از ثبت برند و يا بعد از ثبت آن، از روند ثبت برند اعتراض يا شكايتي داشته باشد، اعتراض خود را با داشتن شرايط زير اعلام مي‌كند.

[*]عمداً يا سهواً برند به نام ديگري باشد.

[*]شباهت‌هاي برند از جهت رنگ، علائم، اشكال و خطوط موجب اشتباه در مصرف‌كنندگان گردد.

[*]۳۰ روز كاري مدت زمان اعتراض بر ثبت برند است و اين زمان دقيقاً بعد از درج در روزنامه‌هاي رسمي مي‌باشد. در غير اين صورت، اعتراض رد مي‌شود.

[*]اگر فردي بخواهد چندين علامت را با هم به ثبت برساند، لازم است براي هر كدام از آن‌ها اظهارنامه جداگانه‌اي بدهد.

[*]اگر روند كارشناسي منجر به اخطار رد اظهارنامه گردد، مراتب اعتراض از طريق طرح در كميسيون‌هاي شبه قضايي قابل پيگيري خواهد بود.
[/list]ثبت برند تجاري چه مزيتي دارد؟
پيش آمده است كه هنگام خريد از كالا و يا استفاده از محصول و يا امور خدماتي خاصي، لوگو يا علامتي تجاري حك شده آن تاثير زيادي در انتخابتان داشته است؛ اين همان برندي است كه مالك يا مالكين آن را براي شركت يا مؤسسه خود به ثبت رسانده‌اند و با همين نشان و لوگو، مالك يا مالكين و شركت مربوطه، شناخته مي‌شوند و كسي حق استفاده از آن برند براي ارائه كالا و خدمات خود را ندارد.
برند تجاري مالك را از حمايت‌ها و ضمانت اجراهاي قانوني برخوردار مي‌سازد و وي مي‌تواند با متمايز نمودن كالا يا خدمات خود از آن استفاده نموده يا استفاده از آن را به ديگري واگذار كند و در واقع حق استفاده انحصاري از آن علامت ثبت شده براي استفاده بر روي محصولات و خدمات مورد نظر و يا اعطا مجوز آن به شخص ديگر صرفا در اختيار مالك علامت مي‌باشد.
دوره حمايت از علامت تجاري ۱۰ سال است كه مي‌توان آن را با پرداخت هزينه تمديد هم نمود.
از ديگر مزاياي داشتن علامت تجاري اين است كه از رقابت‌هاي غير قانوني و ناعادلانه از قبيل جعل علامت تجاري عين يا مشابه آن براي محصول و خدمات نامرغوب ممانعت به عمل مي آورد.
به طور كلي علائم تجاري از طريق به رسميت شناختن كالا يا خدمات خاص و در برداشتن منافع مالي در سطح جهان موجب ارتقاي كارآفريني مي‌گردد.

ثبت برند

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.